Hero headerHero header
Články
Recenze
Ford Ranger a Volkswagen Amarok - nejlepší pick-upy na trhu, které jsou v terénu i na silnici jako doma

Ford Ranger a Volkswagen Amarok - nejlepší pick-upy na trhu, které jsou v terénu i na silnici jako doma

21. 7. 2025

To, že jsou v dnešní době vozy typu SUV hit, ví každý. Bez pochyb se jedná o skvělá auta, ale jezdíte-li častěji do terénu, převážíte objemnější náklad nebo jen chcete něco originálnějšího a robustního, tak tu je kategorie pracovních pick-upů. Ty se nebojí pořádně ušpinit a ve vrcholných výbavách nabídnou i hodnotně působící interiér. Dnešní recenze proklepne jejich schopnosti v terénu.

Podobnější, než by se mohlo zdát

Ačkoliv tu máme dva rozdílné pick-upy, tak jsou podobnější, než myslíte. Ford a Volkswagen v tomto případě spojili síly a vytvořili dva různě vypadající pick-upy, které však sdílí drtivou většinu technických komponentů. Hlavním přispěvatelem do této spolupráce je Ford, od kterého pochází motor, převodovka a další hlavní části.

Čím se liší?

Hlavním rozdílem je design karoserie. Ranger i Amarok však nabízí autoritativní výraz, který je formován mohutnými blatníky, LED světlomety a vysokou světlou výškou. Zatímco Amarok vsadil na světlou masku chladiče, kola a chromová zrcátka či kliky, Ranger šel modernějším směrem – maska, zrcátka i kola jsou tmavě lakovaná. Nutno však podotknout, že jak Ford, tak Volkswagen můžete mít i v jiných verzích, kde tomu může být jinak. V tomto případě zde máme Ranger Wildtrak a Amarok Aventura. Zadní část se liší jen nepatrně a to samé se dá říci i o bočním pohledu.

Dalším rozdílem, který nelze přehlédnout je interiér. Liší se volant, infotainment či grafika virtuálního kokpitu. Jiné jsou i výdechy ventilace či ovládání klimatizace – Ford drží klasická kolečka a tlačítka, zatímco Volkswagen má teplotu či ovládání ventilátoru v dotykové obrazovce. Úplně naopak tomu je ovšem u uzávěrky zadního diferenciálu – Amarok má fyzické tlačítko, zatímco Ford jen dotykové. Celkově se dá říci, že jsou oba interiéry velmi povedené, nabízí pohodlná sedadla a je zde opravdu znát, že byl kladen důraz na kvalitu zpracování. Pro někoho může být složitější ovládání skrze dotykovou obrazovku, ale z vlastní zkušenosti víme, že je to jen o zvyku.

Jízda po silnici

Oba tyto pick-upy jsme se rozhodli řádně otestovat v Hummer centru v Praze. Po cestě tam si všímáme především toho, jak kultivovaně na silnici oba vozy působí. Jízda je i bez naložené korby překvapivě komfortní. Velikou pochvalu zaslouží i šestiválcový diesel pod kapotou o výkonu 176 kW. Točivý moment činí 600 Nm. Akcelerace na stovku zabere necelých 9 vteřin. Jedná se o důstojný motor do tak velkého vozu, který se sem perfektně hodí. Pochvalu si zaslouží také automatická převodovka s hydrodynamickým měničem.

Je také cítit robustnost a celková tuhost, což je u pracovního pick-upu žádoucí – hravě zvládne obtížné podmínky. Další plus je velmi dobré odhlučnění – jízdní komfort na dálnici je při povolených limitech naprosto dostatečný. Spotřeba se při klidné jízdě po silnici pohybuje v kombinovaném režimu okolo 10 litrů.

Jízda v terénu

Oba vozy jsou vybaveny pohonem všech kol, přičemž na silnici je nejvhodnější režim 2H, ten pohání pouze zadní nápravu, což je nejúspornější. Jakmile přijdou nějaké překážky či kopec na nezpevněném povrchu, je na čase navolit režim 4H – stálý pohon všech kol. Nechybí ani automatický režim 4A, který sám vyhodnocuje, po jakém povrchu vůz jede a dle toho volí optimální nastavení. Pro ty nejnáročnější překážky, mezi které patří třeba křížení náprav je tu uzávěrka zadního diferenciálu a redukce, která se aktivuje pomocí režimu 4L.

Terénní polygon nabízí nespočet prudkých výjezdů či sjezdů, které oba vozy zvládají bez problému. Velké nerovnosti tlumí i při rychlejší jízdě obstojně a hravě si poradí i s křížením náprav, které usnadní uzávěrka diferenciálu a redukce, která zajistí plynulost v technických pasážích. Limitem je u obou vozů dlouhý rozvor a zadní převis s tažným zařízením, které lze však jednoduše sundat. Nevýhodou je ale poté to, že není kam odložit – v interiéru ani v korbě pro něj není žádná přihrádka či držák.

Užitné hodnoty

Oba vozy utáhnou brzděný přívěs o hmotnosti 3500 kg. Na korbu, která má nosnost v závislosti na výbavě kolem 1000 kg, se díky šířce mezi podběhy přes 1224 mm vejde i europaleta. Nechybí ani masivní oka k uchycení nákladu. Na délku vůz měří přes 5,3 metru, což může způsobit o něco složitější parkování, ale na šířku je cca o 10 cm užší, než veliká prémiová SUV od BMW, Mercedesu či Audi, což oceníte na úzkých silnicích či mimo silnici. Brodivost obou vozů činí 800 mm.

Který pick-up byste si měli koupit?

Závěr naší krátké recenze je jednoduchý – Amarok i Ranger patří k tomu nejlepšímu, co si aktuálně v kategorii evropských pick-upů můžete koupit, liší se hlavně designem exteriéru a interiéru. Ani s jedním neuděláte chybu a při výběru zkrátka můžete volit podle toho, který se vám líbí více. Oba jsou fantastičtí parťáci, kteří snesou drsné zacházení v terénu, ale zároveň se s nimi jezdí dobře i na silnici, kde jsou dostatečně komfortní a nechybí ani bohatá výbava a dostatek prostoru.